Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezkafí

Vždycky, když zůstanu doma a vypadnu z běžného rychlého koloběhu, beru čas pro sebe se vším všudy. Jeho terapeutické účinky nemají konkurenci.

Čas od času se mi to stane. Zůstanu doma s nachlazením a dojde mi v plechovce káva. Jasně. Mohla bych si pro ni skočit do blízké večerky, ale tam mají jen ty nic moc druhy. Neříkám, že jsem nějaký znalec, ale prostě mi některé chutnají více a jiné méně. Ale na tom teď nezáleží.

Vždycky, když zůstanu doma a vypadnu z běžného rychlého koloběhu, beru čas pro sebe se vším všudy. Jeho terapeutické účinky nemají konkurenci a myšlenky, ba spíše činy, které následně přichází, mě ovlivní na další období mého života. Snažím se z toho vycucat nejvíce. Všechno, co mi situace nabídne.

Tak tedy prázdná plechovka od kávy. Zbylo v ní jen pár zrnek na jednu odpolední mini kávičku. Nebo spíše trochu obarvené vody. S tím už se nepočítá. Přesně ve chvíli, kdy jsem hleděla do prázdné plechovky, z rádia se ozvala informace o celosvětové konferenci k tématu změn klimatu. Musela jsem se usmát. Od covidu se ze mě stal ještě větší minimalista, než jsem bývala. Pořád mám velké rezervy. Nicméně vždy, když bývám doma, hodně procházím skříně, třídím a rozdávám věci, které pro mě ztratily život a zpracovávám potraviny ve špajzce, které jsem v rychlém sledu pracovních dní, často opomíjela. Baví mě kombinovat suroviny, které mám k dispozici a vymýšlet jednoduché recepty, které mě překvapí svou chutností a snadnou přípravou. Stačí jen trochu kreativity. V tomto kontextu jsem se dnes podívala na prázdnou plechovku od kávy. Dobře. Kávu nemám, ale mám spoustu druhů čajů. Taky mám nepřeberné množství hrníčků.

A už jsem v tom byla zas. Některé hrnky jsem vytřídila a udělám z nich obaly na sazeničky květin. Čaje jsem si srovnala do krásné dřevěné krabičky s průhledným víčkem. Samotnou mě překvapilo, kolik toho mám stále k dispozici. Takže starosti se zmizením kávy mít opravdu nemusím.

Ano, chuť kávy mi čaj nikdy nenahradí. Ale zase mě ta pestrost čajových sáčků obohatí jinak a navíc, zpracuji své zásoby, takže vlastně i ušetřím stovku za další kafe. S kávou se samozřejmě nabízí i téma závislosti. To jsem řešila už mnohem dřív, než dnes. Zjistila jsem, že můžu přestat, kdykoliv chci, bez jakékoliv újmy na své pohodě či na zdraví, takže tím koupi kávy taky neokecám. Mimochodem, zbavovat se závislostí, je taky hodně dobrá sebe rozvojová disciplína. Každopádně stojí za to. Myslím tím tu nabytou svobodu, když zjistíte, že to či ono nemusíte mít. A když se to aplikuje na lidi, řady nezdravých závislostních vztahů trochu prořídnou, může to i chvíli bolet, ale ta úleva potom, je naprosto nesrovnatelná s okamžiky diskomfortu.

A tak jsem si se svými myšlenkami sedla za stůl, nohy si hodila nahoru, jak to s oblibou dělávám, když jsem sama a vychutnala si poslední šálek kávy na delší dobu. Opravdu jsem si ji vychutnala. Nebyla vysrkaná ve spěchu s opařeným jazykem. Lahodně jsem si ji povalovala v ústech a u toho přemýšlela, co uvařím. Mám ve spíži spoustu mouky, takže bude chléb, k tomu luštěninová polévka a na večeři luxusní pesto z medvědího česneku, vlašských ořechů a listů ředkviček. Hrneček od kávy je prázdný a já se usmívám. Myšlenky se zklidňují a na řadu přichází moje ruce.

Krásný den přátelé

Autor: Brigita Tóthová | středa 29.3.2023 11:00 | karma článku: 10,77 | přečteno: 294x
  • Další články autora

Brigita Tóthová

Úklid

Je nedělní ráno, všichni ještě spí, jen venku cvrlikají ptáci a občas zaštěká pes. Auta dnes neslyším. Je neděle a město ještě pospává. Sedla jsem si před monitor a usrkávám černý čaj s citronem. Nedočkavě vyhlížím myšlenky.

2.4.2023 v 8:09 | Karma: 10,31 | Přečteno: 282x | Diskuse| Osobní

Brigita Tóthová

Ráno

Bylo to jedno z těch rán, které vás překvapí svou intenzitou. Občas mě samotnou překvapí, jaké podněty ke mně přijdou, jaké myšlenky se vyklubají a chtějí být rozvíjeny. Jako živý obraz. Miluji ty chvíle. Přichází bez pozvání.

30.3.2023 v 9:43 | Karma: 7,85 | Přečteno: 204x | Diskuse| Poezie a próza

Brigita Tóthová

Alice

Probudila ji bolest hlavy a tíha na celém těle. Jakoby na ní ležel parní válec a ona se marně snažila vymanit ze vší té těžkosti. Peřina ztuhlá nocí, omotaná kolem jejího těla, suplovala svěrací kazajku.

28.3.2023 v 7:03 | Karma: 11,90 | Přečteno: 360x | Diskuse| Poezie a próza

Brigita Tóthová

Blikající myšlenky

Když jsem se probudila, byla ještě tma. Probouzím se velmi brzy. Jako bych nechtěla něco propásnout. možná je to tím, že mám lehké spaní a hned z rána se kolem mě prohání kočky. Ve tmě přichází myšlenky na všechno možné.

25.3.2023 v 6:31 | Karma: 5,19 | Přečteno: 160x | Diskuse| Osobní

Brigita Tóthová

Výběr osudu

Jak moc je možné ovlivnit vlastní osud a osudy našich dětí? Jak velkou moc máme změnit postoje a rozhodnutí, která jsou nám předhozena osudem k prožitku? Může nás zachránit někdo zvenčí, anebo jsme odkázáni jen sami na sebe?

24.3.2023 v 7:50 | Karma: 7,55 | Přečteno: 193x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Promluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15

V atriu Poslanecké sněmovny proběhne tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci zřejmě...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  10:15

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  10:13

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

SOCDEM žene Paroubkovu suverenitu k soudu. Žádá její vyřazení z voleb

25. dubna 2024  10:13

Sociální demokracie (SOCDEM) tvrdí, že koalice ČSSD, kterou ministerstvo vnitra zaregistrovalo pro...

  • Počet článků 95
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 573x
Píšu pro sebe, protože psaní je moje láska, pro lidi, o lidech a o všem co mě nějakým způsobem osloví.

Baví mě zkoušet různé styly psaní a hlavně mě baví reagovat na podněty z venčí.

Můžete mi napsat i na email : brigita.tothova@seznam.cz

Vítejte u mě

Seznam rubrik