Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úklid

Je nedělní ráno, všichni ještě spí, jen venku cvrlikají ptáci a občas zaštěká pes. Auta dnes neslyším. Je neděle a město ještě pospává. Sedla jsem si před monitor a usrkávám černý čaj s citronem. Nedočkavě vyhlížím myšlenky.

Je nedělní ráno, všichni ještě spí, jen venku cvrlikají ptáci a občas zaštěká pes. Auta dnes neslyším. Je neděle a město ještě pospává. Sedla jsem si před monitor a usrkávám černý čaj s citronem. Nedočkavě vyhlížím myšlenky, které ke mně dnes přijdou, abych je mohla zaznamenat. Piju pomalu, abych je nevylekala.

Od rána myslím na úklid. Na obyčejné uklízení, které dělám mnohokrát tak samozřejmě a bezmyšlenkovitě a přitom má pro mě samotnou veliký význam. Myslím, že pro většinu žen. Ranní rutinní práce mě přivádí k bdělosti. Probouzejí mě. Mytí nádobí, zametání podlahy a úklid kočičích záchodků. Samozřejmé jako čištění zubů. Když jsem přišla k sobě do pokoje, byla ta potřeba pořádku, dnes obzvlášť o něco větší. Pomalu se uzdravuji po nemoci a úklid mi pomáhá dostat se do formy. Utřídit si myšlenky, které v posledních dnech nebyly kdovíjak veselé. I to je normální. Prožít pár tmavých dní. Úklid mi v takových chvílích neskutečně pomáhá. Vnáší mi do duše řád a klid. Vyhazování, zametání, či vytírání prachu a špíny, jako by pomáhalo smývat nánosy ze mě samotné. Přemýšlím nad tím, jestli uklízecí mánie, je jen ženská doména. Jednou jsem četla, že muži naopak potřebují kolem sebe pohazovat věci, protože si značkují své teritorium. Něco na tom bude, když se rozhlédnu po prostoru mých synů, musím tomuto tvrzení dát za pravdu. Mnoho z mých kamarádek se také uklidňuje uklízením. Možná máme pocit, že něco rozpohybováváme, nestojíme nečinně na místě. Někdy naopak můžeme úklidem myšlenky odpoutat a přestat se babrat pořád dokola v neřešitelném. Vyměnit závěs, nebo ubrus, dát na stůl kytku a živote je opět jinak barevný.

Za pár let mi bude padesát a mám pocit, že stále nic nevím, každý den objevuji nové souvislosti ve svém vlastním životě, které mě překvapí. Možná proto mí pubertální synové tak neradi uklízí společné prostory a v pokojích mají svůj binec. Nechtějí mi pomáhat třídit moje myšlenky. Stačí jim ten jejich chaotický život, který teď vedou. Plný hledání, tápání, objevování a taky rebelie. Zřejmě je to ukazatel vývoje jejich duše. I ten mladší, který měl vždy rád všechno srovnané, teď pohazuje věci po vzoru toho staršího. Taky si začali více rozumět. Je mezi nimi šestiletý věkový odstup. Nikdy mě nepřestane udivovat, pudovost a přirozenost života. Bez velkého usilování, plánování a chtění se to prostě děje. Starší pomáhá mladšímu, stává se mu v mnoha situacích vzorem. Vylupují se ze skořápek chlapečků do svého mužství, které snad jednou dozraje do té správné chuti a sladkosti. I když, co je vlastně správně? Každý máme svou cestu a tou musíme projít stůj co stůj. Už dávno klukům jejich binec neuklízím. Každý si zametáme na svém kousku. I když mě občas zlobí, že ten můj kus je stále největší. Možná je to mým věkem, životními zkušenostmi a silou, kterou si v sobě nesu, a tak často podceňuji. Proto mám na úklid takový kus, protože to jednoduše zvládnu. Protože jednou, až mě síly opustí, přirozeně moji synové přeberou větší díl na sebe. Bez usilování, upozorňování, vymáhání a chtění. Anebo taky ne. To už pak bude jiný příběh. Na příbězích miluji právě to, že si je můžu napsat, jak chci. A šťastné konce ty já moc ráda.

 

Jeden obyčejný ranní úklid a co to s člověkem udělá.

Krásnou neděli přátelé

Autor: Brigita Tóthová | neděle 2.4.2023 8:09 | karma článku: 10,31 | přečteno: 282x
  • Další články autora

Brigita Tóthová

Ráno

Bylo to jedno z těch rán, které vás překvapí svou intenzitou. Občas mě samotnou překvapí, jaké podněty ke mně přijdou, jaké myšlenky se vyklubají a chtějí být rozvíjeny. Jako živý obraz. Miluji ty chvíle. Přichází bez pozvání.

30.3.2023 v 9:43 | Karma: 7,85 | Přečteno: 203x | Diskuse| Poezie a próza

Brigita Tóthová

Bezkafí

Vždycky, když zůstanu doma a vypadnu z běžného rychlého koloběhu, beru čas pro sebe se vším všudy. Jeho terapeutické účinky nemají konkurenci.

29.3.2023 v 11:00 | Karma: 10,77 | Přečteno: 294x | Diskuse| Osobní

Brigita Tóthová

Alice

Probudila ji bolest hlavy a tíha na celém těle. Jakoby na ní ležel parní válec a ona se marně snažila vymanit ze vší té těžkosti. Peřina ztuhlá nocí, omotaná kolem jejího těla, suplovala svěrací kazajku.

28.3.2023 v 7:03 | Karma: 11,90 | Přečteno: 360x | Diskuse| Poezie a próza

Brigita Tóthová

Blikající myšlenky

Když jsem se probudila, byla ještě tma. Probouzím se velmi brzy. Jako bych nechtěla něco propásnout. možná je to tím, že mám lehké spaní a hned z rána se kolem mě prohání kočky. Ve tmě přichází myšlenky na všechno možné.

25.3.2023 v 6:31 | Karma: 5,19 | Přečteno: 160x | Diskuse| Osobní

Brigita Tóthová

Výběr osudu

Jak moc je možné ovlivnit vlastní osud a osudy našich dětí? Jak velkou moc máme změnit postoje a rozhodnutí, která jsou nám předhozena osudem k prožitku? Může nás zachránit někdo zvenčí, anebo jsme odkázáni jen sami na sebe?

24.3.2023 v 7:50 | Karma: 7,55 | Přečteno: 193x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 95
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 573x
Píšu pro sebe, protože psaní je moje láska, pro lidi, o lidech a o všem co mě nějakým způsobem osloví.

Baví mě zkoušet různé styly psaní a hlavně mě baví reagovat na podněty z venčí.

Můžete mi napsat i na email : brigita.tothova@seznam.cz

Vítejte u mě

Seznam rubrik