Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karel

Pokaždé, když přicházím, sedí ve vstupní hale a kouká do neznáma.Vyhaslý pohled, který míří do jednoho bodu někde na protilehlé zdi.Před sebou plastový kelímek s kávou z automatu, u které dost často pospává.

 

Musím se vždycky pousmát, když si vzpomenu na naše první setkání.

Pochodoval se svou věrnou přítelkyní hůlčičkou po chodbě, a když mě uviděl, zrak se mu rozjasnil a moc si chtěl povídat. Nic divného, v jeho věku a situaci.

Po každé větě, si v puse jazykem vysunul protézu směrem vpřed.

Chtělo se mi tehdy hrozně smát, ale věděla jsem, že nesmím.

Ještě dnes ho vidím, jak mi vyznává lásku a s pusy mu málem vyskočí zuby.

 

Tentokrát si mě nevšiml.

Spal.

Připravila jsem paní, se kterou chodím na procházku a vyrazily jsme do vestibulu. Děláme kolečka, kolem zahrady, ptáčků v kleci a vždy procházíme společenskou halou, ve které se někteří další obyvatelé domova setkávají.

Udělaly jsme dvě kolečka a při tom druhém, když jsme ho míjely, už měl opět ten neuvěřitelně radostný pohled, když mě spatřil a volal : " Kočko co Vám můžu koupit kávičku, nebo čokoládu?" 

"Jste hodný nic si nedám, musíme s Maruškou pochodovat. Jsem v práci víte?" Zní moje obligátní věty.

Když jsme ho míjely podruhé,už si prozpěvoval a zasněně pronesl : 

"To by byla krása, kdyby jste mě taky tak držela za ruku, jako tu paní."

 

Moje svěřenkyně Maruška špatně slyší, takže toho moc nepovykládáme, ani neslyšela jeho povzdech.

Ale já ano. Dobře.A dotkl se hluboko.

Přemýšlela jsem nad tím, kdy ho naposledy někdo z blízkých pohladil, nebo objal, když má takový deficit lidského doteku.

Když jsme opět přicházely k němu, během vteřiny jsem se rozhodla a povídám:

"Mám dvě ruce, tak jestli chcete, pojďte s námi udělat pár koleček a budu Vás držet za ruku."

Ten blažený výraz v jeho tváři nelze popsat slovy.

 

Pomalu se postavil, v jedné ruce hůlku a kráčeli jsme společně všichni tři. Ruku v ruce.

Byl to pro mě zvláštní pocit. 

Držet dva dospělé staré lidi za ruce, jako malé děti. Jejich ruce byly studené, měkké a příjemné.

Drželi se mě pevně a vděčně. 

Byla jsem uprostřed nich, jako strom, o který se v případě potřeby mohou opřít.

Chráněná jejich těly. 

Zase ta blízkost. Opět ta hloubka přiblížení člověka člověku.

Bez zábran.

Znovu jsem si uvědomila, jak se nás jako miminek neustále někdo dotýká a čím jsme starší a naše roztomilost odchází, ztrácí se i potřeba doteku.

Jsem tak vděčná za to, že mé děti jsou kontaktní. 

Jak dlouho ještě?

Většina starých lidí si neskutečně užívá opravdu každičký dotek, pohlazení, nebo chycení za ruku.

 

Kráčel s námi a začal mi zpívat zamilované písničky.

Ruku mi tiskl, jako by to bylo poprvé. Tolik laskavosti a pozornosti z jeho strany. 

Jen za to, že jsem mu tu ruku podala

Pak mi povídá: 

" Já jsem tak šťastný! To je tak krásný den. A Vy jste taky tak pěkná kočka! Tož Vy jste proti mě normálně dorostenka. Ale já Vám něco řeknu. 

Vy máte taků jiskru v oku, že určitě nestačíte chlapy odháňať. A jaké máte krásné zuby, když se smějete, ani jeden Vám nechybí!"

To už jsem měla slzy v očích. Chodbou zněl můj smích a po tvářích mi tekly slzy dojetí.

Zazpíval mi píseň s názvem Temně hučí Nijagára, a když jsem doprovázela mou klientku na pokoj, ještě vykřikoval, že mi chce určitě něco koupit v automatu na kávu.

S díky jsem odmítla.

Držení za ruku se přece platit nemusí.

 

Před svým odchodem domů, jsem se za ním ještě zastavila a zeptala se:

" Můžete mi prosím Vás říct, jak se jmenujete?"

Krásně se na mě usmál, tentokráte jeho protéza zůstala na místě a hrdě pronesl: "Karel"

"Tak zase za 14 dní pane Karle ano?" 

Šťastně přikývl.

Procházela jsem halou, srdce v peří a z rádia se ozvalo "LÁSKU NEZABIJEŠ!"

Autor: Brigita Tóthová | pondělí 10.9.2018 6:22 | karma článku: 21,35 | přečteno: 491x
  • Další články autora

Brigita Tóthová

Úklid

Je nedělní ráno, všichni ještě spí, jen venku cvrlikají ptáci a občas zaštěká pes. Auta dnes neslyším. Je neděle a město ještě pospává. Sedla jsem si před monitor a usrkávám černý čaj s citronem. Nedočkavě vyhlížím myšlenky.

2.4.2023 v 8:09 | Karma: 10,31 | Přečteno: 282x | Diskuse| Osobní

Brigita Tóthová

Ráno

Bylo to jedno z těch rán, které vás překvapí svou intenzitou. Občas mě samotnou překvapí, jaké podněty ke mně přijdou, jaké myšlenky se vyklubají a chtějí být rozvíjeny. Jako živý obraz. Miluji ty chvíle. Přichází bez pozvání.

30.3.2023 v 9:43 | Karma: 7,85 | Přečteno: 204x | Diskuse| Poezie a próza

Brigita Tóthová

Bezkafí

Vždycky, když zůstanu doma a vypadnu z běžného rychlého koloběhu, beru čas pro sebe se vším všudy. Jeho terapeutické účinky nemají konkurenci.

29.3.2023 v 11:00 | Karma: 10,77 | Přečteno: 294x | Diskuse| Osobní

Brigita Tóthová

Alice

Probudila ji bolest hlavy a tíha na celém těle. Jakoby na ní ležel parní válec a ona se marně snažila vymanit ze vší té těžkosti. Peřina ztuhlá nocí, omotaná kolem jejího těla, suplovala svěrací kazajku.

28.3.2023 v 7:03 | Karma: 11,90 | Přečteno: 361x | Diskuse| Poezie a próza

Brigita Tóthová

Blikající myšlenky

Když jsem se probudila, byla ještě tma. Probouzím se velmi brzy. Jako bych nechtěla něco propásnout. možná je to tím, že mám lehké spaní a hned z rána se kolem mě prohání kočky. Ve tmě přichází myšlenky na všechno možné.

25.3.2023 v 6:31 | Karma: 5,19 | Přečteno: 161x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

  • Počet článků 95
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 573x
Píšu pro sebe, protože psaní je moje láska, pro lidi, o lidech a o všem co mě nějakým způsobem osloví.

Baví mě zkoušet různé styly psaní a hlavně mě baví reagovat na podněty z venčí.

Můžete mi napsat i na email : brigita.tothova@seznam.cz

Vítejte u mě

Seznam rubrik